כאבים אחרי טיפול שורש

מרבית טיפולי השיניים מלווים בתחושת כאב או לפחות חוסר נוחות ורגישות באזור הטיפול. דווקא במקרים שבהם נדרש טיפול שורש, רמת הכאב דווקא יורדת לאחר הטיפול, כיוון שבמהלך הטיפול מסירים את סיבה להופעה של הכאב. הכאב יכול להופיע גם במיקום שבו ניתנה הזריקה עם חומר ההרדמה. אז מדוע חשים כאב לאחר טיפול שורש? האם טיפול שורש יכול להיכשל? מתי כדאי לחזור אל רופא השיניים?

למה חשים כאב לאחר טיפול שורש?

מרבית המטופלים מדווחים על רגישות באזור שבו נעשה טיפול השורש אך יש שגם חווים מידה מסוימת של כאב. אחת הסיבות לכך היא שעדיין קיימת דלקת ונפיחות ברקמה שמסביב לחניכיים. במהלך טיפול שורש, רופא השיניים מסיר את עצב השן הפגוע אך ישנם עדיין עצבים שנשארים חשופים באזור הרצועות והרקמות שמקיפות את השן. הדלקת יכולה לגרום לתחושת חוסר נוחות וכאבים. הכאב יכול לנבוע גם מפגיעה שנגרמה בטעות לרקמה שמסביב לשן בזמן הטיפול. סיבה נוספת להופעת הכאבים יכולה להיות מיקום לא נכון של חומר המילוי הזמני בתום טיפול השורש (לפני שמרכיבים את הכתר הקבוע). כאשר המילוי לא נמצא בקו ישיר עם השן, המטופל עלול להפעיל נשיכה גסה יותר ולגרום לכאבים. ברוב המקרים, הכאב אמור לחלוף לאחר מספר ימים אך במידה ועדיין חשים בכאב שאפילו משככי כאבים לא מצליחים להפיג, מומלץ ליצור קשר עם רופא השיניים ולהגיע לביקורת במרפאת השיניים.

האם טיפול שורש יכול להיכשל?

אחוז ההצלחה של טיפולי שורש הוא גבוה מאוד אך ישנם מקרים בהם הטיפול עלול להיכשל, במיוחד כאשר מדובר בחסימה נוספת בתעלה אחרת בפה. הסיבות לחוסר הצלחה של טיפול שורש יכולות להיות בגלל דליפה של חומר המילוי, חוסר שמירה על הייגינת ניקוי הפה והשיניים, זיהום או מחלה בתעלת שן נוספת שלא ניתן היה לראות בצילום רנטגן, חסימה בתעלת השורש שלא מאפשר ניקוי יסודי והסרה של כל החומר המזהם, סדק אנכי בשן או טעות שבוצעה במהלך הטיפול. במידה ומדובר במקרה שבו נותר חומר שמזהם את תעלת השן, רופא השיניים ייאלץ לקדוח בשן, להסיר את חומר המילוי ולבצע ניקוי יסודי של התעלה. מקרים שבהם מתגלה סדק אנכי בשן לרוב מצריכים עקירה של השן. ישנם מצבים יותר קיצוניים אשר דורשים הליך כירורגי שבו מסירים את שורש השן לחלוטין – זה מבוצע רק במידה ולא מצליחים להיפטר מהזיהום או לטפל בדלקת באף אמצעי טיפול אחר.

מתי לגשת שוב אל רופא השיניים?

כאב לאחר טיפול שורש אמור לעבור לאחר מספר ימים, אך במידה והכאב נמשך או שהנפיחות אינה יורדת, מומלץ להגיע אל מרפאת השיניים. רופא השיניים יכול לבצע ניקיון של האזור על מנת להקל הכאבים – לעיתים מטופלים נדרשים להגיע עוד פעם או פעמיים למטרת השלמת הטיפול. במידה ומשככי הכאבים ללא מרשם לא מסייעים בהקלה על הכאב, אפשר להגיע גם למרפאה על מנת שהרופא יבדוק את הפה ויוציא מרשם של משככי כאבים חזקים יותר שיוכלו להקל על הכאב. מעבר לכך, כל המטופלים נדרשים להגיע שוב אל מרפאת השיניים על מנת לסיים את הטיפול בהרכבת כתר על מנת למנוע נזק עתידי לשן. הסתגלות לכתר גם היא יכולה להיות מלווה בכאב או בתחושת חוסר נוחות שחולפת לאחר זמן מה.

כיצד להקל על הכאבים?

כאמור, נטילת משככי כאבים יכולה להקל על הכאבים והרגישות שמופיעים לאחר טיפול שורש אך ישנן דרכים נוספות שניתן ליישם. הימנעות ממאכלים שדורשים לעיסה מוגברת בזמן ההחלמה יקלו על תחושת הכאב. הימנעות מעישון למשך מספר ימים גם היא יכולה להקל ולהפחית מעוצמת הכאב. ישנן שיטות להתמודדות עם כאב כמו יוגה או מדיטציה שמאפשרות להזיז את המיקוד בכאב באמצעות תרגילי נשימה.

מטרת הטיפול היא להקל הכאב הקיים שנוצר כתוצאה מזיהום, עששת או מחלה ולא להחריף את תחושת הכאב. במידה ועוצמת הכאב עולה לאחר טיפול שורש, הדבר יכול להצביע על משהו שהשתבש בתהליך או בעיה שלא זוהתה היטב ולכן כדאי להתייעץ שנית עם רופא שיניים. מומחי שיניים שמבצעים טיפולי שורש יוכלו לבחון את מצב הפה, לשלול או לטפל בסיבוך שנוצר כתוצאה מהטיפול הקודם ולתת טיפול משלים על מנת להגיע להחלמה מהירה.