טיפול שורש שלבים ומהלך הטיפול

מטופלים רבים העומדים בפני טיפול שורש לא בטוחים מה בעצם עומד להתרחש. למרות שטיפול שורש הוא בין הטיפולים הנפוצים ביותר ברפואת השיניים לא כולם אכן יודעים מה קורה בזמן טיפול שורש ומה השלבים שהשן עוברת במהלך הטיפול. לטיפול שורש 5 שלבים עיקריים שמאפשרים לרופא השיניים לחדש את השן ולהחזיר אותה לתפקוד מלא.

טיפול שורש שלבים ומהלך הטיפול
טיפול שורש שלבים ומהלך הטיפול

מדוע נדרש טיפול שורש מלכתחילה?

טיפול שורש נדרש כאשר מוך השן (השכבה הפנימית והרכה) של השן חשוף בעקבות חור בשן, סדק, טראומה או שחיקה של השכבה החיצונית של השיניים. במצב כזה, מכיוון שהרקמה הרכה חשופה היא נוטה להזדהם. זיהום בשורשי השן עשוי לגרום לכאבים, דלקת באזור השן ואפילו לזיהום של החניכיים ועצמות הלסת במידה והוא אינו מטופל. על מנת להציל את השן ולמנוע סיבוכים עתידיים מתבצע טיפול שורש.

טיפול שורש שלבים מקדימים

שלב #1 אבחון הבעיה

ברוב המקרים, הצורך בטיפול שורש מגיע כאשר מטופל מתלונן על כאב שיניים. רובנו נגיע לרופא השיניים עם תלונה על כאב חד בשן מסוימת. הרופא יבחן את השן ויזואלית ויאבחן את הצורך באמצעי הדמיה כדי לראות אל תוך השן והלסת. זה השלב בו הרופא יעשה צילום שיניים או ישלח את המטופל לצילום נרחב יוצר במכון להדמיית שיניים. ייתכן והרופא ירשום למטופל תרופה אנטי דלקטית או אנטיביוטיקה כדי להוריד את רמת הדלקת באזור הכואב. לא ניתן לעשות טיפול שורש ללא אבחון מקדים ומקצועי של האזור.

שלב #2 מתן הנחיות טרום הטיפול

רוב טיפולי השורש לא מבוצעים באותו היום בו המטופל מגיע למרפאת השיניים עם התלונה הראשונית. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים מדובר בדלקת שאינה מאפשרת טיפול מיידי. לכן הרופא ירשום מרשם לאנטיביוטיקה ו/או תרופה אנטי דלקתית ויקבע תור לטיפול שורש לאחר כשבוע עד 10 ימים. הרופא ינחה את המטופל כיצד יש לנהוג לפני הטיפול. ההנחיות יכללו למשל שגרת הגיינה דנטלית, המנעות מעישון סיגריות, שינה טובה טרום הטיפול, אכילת ארוחה משביעה אך לא כבדה בבוקר הטיפול ועוד.

טיפול שורש שלבים במהלך הטיפול

שלב #3 : ניקוי המוך המודלק

על מנת להיפטר מהדלקת שנוצרה בתוך השכבה הרכה של פנים השן, המוך, על רופא השיניים לקדוח חור קטן כדי לקבל גישה לאזור. ברוב המקרים, מדובר בחור קטן ביותר שמאפשר לרופא סך הכל לקבל גישה לאזור הבעייתי על מנת לנקות אותו. הרופא יסיר את המוך המודלק וייתכן כי כבר בשלב זה הרופא ישתמש בחומרים שמטרתם לחסל את הזיהום החיידקי באזור ולחטא את פנים השם והשורשים. לאחר שלב זה השן נקייה מזיהום.

שלב #4 : סתימת החור שנוצר

בשלב זה, לאחר שהשן נקייה מזיהום רופא השיניים יסגור את החור שנוצר על דידי שימוש בחומרי סתימה ייעודיים לטיפולי שורש. מטרת החומר הוא למנוע חשיפה נוספת של שורשי השיניים לחיידקים המצויים בחלל הפה ולאפשר לשן להחלים. לעיתים, בשלב הניקוי רופא השיניים יאלץ להרחיב את תעלות השורש של השן. במקרים אלו הרופא יצטרך לשקם את השן בעזרת מוט או אמצעי חיזוק אחר על מנת להבטיח שהשן "תשב" בצורה בטוחה וחזקה בתוך מקומה בלסת. לאחר מכן, הרופא יבצע סתימה זמנית ו/או הנחה של כתר זמני על גבי השן המטופלת.

שלב#5 : שיקום מלא של השן לאחר החלמה

לאחר החלמה של מספר שבועות ניתן לשקם את השן במלואה. רופא השיניים ירצה לוודא שהשן אכן החלימה כצפוי לפני ביצוע שיקום סופי. ייתכן והרופא ירצה לבצע, בנוסף לבדיקה פיזית גם צילום. אם הכל כשורה, זה השלב בו הרופא יבצע סתימה קבועה ויניח כתר קבוע (או אמצעי שיקומי אחר) על גבי השן. שן שעברה טיפול שורש ושוקמה כראוי תמשיך לשרת את בעליה למשל שנים רבות, לפעמים אפילו לשארית חייו.