על טיפול שורש

כאבי שיניים מלווים לרוב ברמת כאב מאוד גבוהה ולכן כדאי להגיע אל רופא שיניים שיאבחן ויפתור את הבעיה. חלק מטיפולי השיניים כוללים טיפול שורש שמטרתו להסיר שכבות פגועות בשורש השן. טיפולי שורש מקלים על הכאב והופכים את השן לבריאה. הטיפול לרוב אינו מלווה בכאבים ובאמצעותו אפשר לקבל את החיוך חזרה וללעוס ביתר קלות. אז מהו טיפול שורש ומתי מבצעים אותו? כמה עולה טיפול שורש והאם יש כאבים לאחר הטיפול?

מה זה טיפול שורש

טיפולי שורש נעשים כאשר צריך להסיר חיידקים שפגעו בתעלת השורש וזאת על מנת להציל את השן הטבעית ולמנוע התפשטות של הזיהום. כאשר מטופל עובר הליך טיפול שורש, החלק המודלק מוסר, מתבצע ניקיון וחיטוי של האזור ולאחר מכן מוכנס מילוי ואיטום. בתוך השן מתחת לשכבת האמייל ושכבת הדנטין המגנות על השן, נמצאת רקמה רכה יותר אשר מכילה כלי דם ורקמות חיבור שתומכים בשורש השן בעת צמיחתה. שיניים אצל אנשים בוגרים יכולות להסתדר גם ללא רקמה זו כיוון שהשן נתמכת על ידי רקמות נוספות שנמצאות מסביבה. טיפול שורש נעשה לרוב בפגישה אחת אצל רופא השיניים – כמובן שזה מותנה בחומרת המצב ובנסיבות של אותו מטופל.

מתי עושים טיפול שורש

הצורך בטיפול שורש יכול לנבוע בעקבות זיהום, סדיקה של שן, פציעה, מבנה גנטי או תיקון בעיות שנוצרו בטיפולים קודמים. אז איך לדעת שצריך טיפול שורש ? – מטופלים אשר זקוקים לטיפול שורש לרוב חשים מספר תסמינים הכוללים רגישות לחום וקור, כאב בזמן הלעיסה, כאב בזמן נשיכה, הופעה של פצעונים באזור החניכיים, נפיחות באזור החניכיים או ריח לא נעים מהפה שנובע מריקבון שנוצר בפה.

איך עושים טיפול שורש

טיפול שורש מבצעים במספר מקרים:

  • החלק הפנימי של השן מודלק
  • החלק הפנימי של השן רקוב
  • יש צורך בטיפול שיניים חוזר
  • פגם בכתר
  • שיניים סדוקות

במידה ולא מטפלים בדלקת או בסדקים שנוצרו בשן, המצב עלול לגרום לכאבים בעוצמה מאוד גבוהה ואף להחמיר את הפגיעה. בזמן הטיפול, כאמור, כל אותם חלקים לא בריאים מוסרים, האזור עובר ניקוי יסודי ולאחר מכן ממלאים אותו בחומר שדומה לגומי. השלב הבא בהליך הוא לרוב שחזור של השן ושימוש בכתר או סתימה על מנת לאפשר פעילות תקינה של השן והלסת.

איך עושים טיפול שורש בשן קדמית

הליך טיפול שירוש תמיד מתחיל בקדיחה בשן וזאת על מנת לתת גישה לאזור שמתחת לשן ולתעלות. כאשר מדובר בטיפול שורש בשיניים האחוריות, הקדימה מתבצעת בחלק העליון או המשטח הנושך של השן. כאשר מדובר בטיפול שורש בשיניים הקדמיות, הקדימה מתבצעת בצד האחורי של השיניים כיוון שאין משטח נשיכה רחב. לאחר שמגיעים לאזור העיסה, מסירים אותה ואת החלל שנוצר, רופא השיניים מחטא היטב, מחלק ומעצב את האזור. באמצעות החלוקה, ניתן ביתר קלות למלא את החלל באמצעות חומר טבעי דמוי גומי שמטרתו למנוע זיהומים. כאשר ממלאים את התעלות, עושים שימוש בחומר זמני למטרת המילוי עד אשר מגיע שלב הנחת הכתר. הליך טיפול שורש בשיניים קדמיות כמעט זהה לשיניים אחוריות אך ישנם מספר הבדלים. כאשר מבצעים טיפול שורש בשיניים אחוריות, כמעט תמיד נדרש כתר כיוון שמדובר בשיניים שאחריות ברובן על הלעיסה והנשיכה והכתר מחזק את השן והופך אותה לעמידה יותר. כאשר מדובר בטיפול שורש בשיניים קדמיות, לרוב אין צורך בכתר כיוון שהשימוש בשיניים הקדמיות הוא עדין יותר.

זמן הליך טיפול שורש בשיניים קדמיות קיים גם נושא האסתטיקה – הנחת כתר על שן קדמית עלולה ליצור חוסר התאמה בגוון של אותה שן ביחס לשיניים האחרות. גם אם מצליחים ליצור התאמה כמעט מוחלטת בין גוון השיניים הטבעיות לבין גוון הכתר, יש לזכור כי הגוון של הכתר לא ידהה במהירות של גוון השיניים הטבעיות מה שעלול לגרום למראה מאוד לא אסתטי ובצורך להסיר את הכתר ולהניח חדש במקומו. נושא האסתטיקה בא לידי ביטוי גם כאשר לא מדובר בשימוש בכתר בסוף טיפול שורש. עצם הטיפול בשן קדמית עלול להכהות את גוונה של השן אך ניתן לפתור זאת באמצעות הלבנה פנימית. מדובר בהליך שבו מלבינים את השן מבפנים במקום למרות את חומר ההלבנה על הצד החיצוני של השן. פעולה זו ניתן לבצע רק על שיניים שעברו טיפול שורש כיוון שיש גישה אל החלל הפנימי.

כמה עולה טיפול שורש

עלות טיפול שורש משתנה בהתאם לחומרת הבעיה, השן בה צריכים לבצע את הטיפול ובמספר התעלות שבהם מבצעים את הטיפול. עלות טיפולי שורש בשיניים האחוריות, הטוחנות, הוא לרוב יותר גבוה כיוון שמדובר בטיפול מורכב וארוך יותר. עלות טיפול שורש היא זולה יותר בהשוואה לטיפולי עקירה – הסיבה לכך היא שעקירת השן תמיד מלווה בצורך של השתלת שן (לפעמים גם כוללת השתלת עצם, פרוצדורה לא זולה בפני עצמה) או בגשר. טיפולי שורש לרוב נעים בין 350 שקלים לבין 2750 שקלים לטיפול – תלוי באיזו קופת חולים מבוטחים ובפוליסת הביטוח הפרטית יש ברשות המטופל. כאמור, המחיר נקבע גם בהתאם למספר התעלות שבהם צריך לטפל. אז כמה למשל טיפול שורש 4 תעלות עולה? – המחיר יכול לנוע בין 1250 שקלים לבין 2750 שקלים.  לפני שמחליטים היכן לבצע את הטיפולים, מומלץ לבדוק עלויות במספר מרפאות, לקבל המלצות על כמה רופאי שיניים ואז להגיע להחלטה הכי נכונה עם כל המידע הרלוונטי.

כמה עולה טיפול שורש וכתר

העלות של טיפולי שורש נעה בין 350-2750 שקלים אך כאמור, פעמים רבות הטיפול גם מסתיים בצורך בכתר. העלות של כתר היא מאוד מגוונת והיא תלויה בעיקר בסוג החומר ממנו הוא עשוי:

  • כתר אקריל זמני – עלות נעה בין 150-350 שקלים. בכתרים אלה משתמשים לאחר ניקוי והכנת השן ולפני ההתאמה של הכתר הסופי. כתרים אלה הם מאוד חשובים שכן הם מוודאים שהמבנה של החניכיים והפה נשאר בזמן שממתינים לכתר הקבוע. הכתר הזמני גם מגן על השן מפני פגיעות נוספות. במידה ומדובר בכתר זמני שזמן השימוש בו אמור להיות מאוד קצר, ניתן יהיה לייצר אותו במרפאה של רופא השיניים. כאשר מדובר במקרה שבו הכתר הזמני צריך להחזיק זמן רב יותר עד לכתר הקבוע, יהיה צורך לשלוח אותו ייצור במעבדה חיצונית שם ייצרו אותו מחומר עמיד יותר. העלות של כתר אקריל קבוע לרוב תנוע בין 600-800 שקלים.
  • כתר חרסינה – העלות יכולה לנוע בין 1000 – 2500 שקלים תלוי בכמות החומר שבו משתמשים. המטרה של כתר החרסינה היא ליצור הגעה קבועה עבור השן כאשר מספר השכבות שקיימות בו יוצרות את שכבת ההגנה. כתרים אלה עשויים ממתכות ומתרכובת של כרום עם קובלט. כאשר מייעדים כתרים אלה לשיניים הקדמיות, השכבות העמוקות יהיו גם הן עשויות מחרסינה. השכבה החיצונית תמיד תהיה בגוון שמותאם לגוון של שאר השיניים הטבעיות.
  • כתר זרקוניה – עלות הכתר נעה בין 2500-4500 שקלים ויש סיבה לכך. הכתר מורכב מתרכבות המשלבת חמצן עם זירקוניום. כתרים אלה הם הבחירה הטובה יותר עבור השיניים הקדמיות כיוון שהגוון שלהם מאוד בהיר אבל השכבה החיצונית תמיד תהיה מכוסה מחרסינה. לא כל המעבדות מייצרות כתרים מזרקוניה כיוון שדרוש מכשור מתקדם שעולה לא מעט על מנת לייצר אותם.

חישוב פשוט יראה כי טיפול שורש בשילוב של כתר מתחיל ב – 1500 שקלים ויכול להגיע עד ל – 7250 שקלים.

ד״ר אבי בביוב
ד"ר אבי בביוב

במרפאת ד״ר אבי בביוב מבטיחים שנדע לספק לכם פתרון מקיף לטיפולי השורש.

כמה עולה טיפול שורש מבנה וכתר

טיפול שורש עלול גם לכלול את הצורך במבנה – הליך זה מבוצע כאשר הנזק לשן הוא כה משמעותי שלא נשאר מספיק ממנה ואז לא ניתן להרכיב עליה כתר. המבנה מאפשר להשלים את החלק החסר באמצעות "בורג" קטן אשר עשוי ממתכת. רופא השיניים יחדיר את הבורג למרכז השן בפרוצדורה שלא מלווה בכאב כך ואז יהיה ניתן להרכיב את הכתר. המבנה מיוצר במעבדה חיצונית ובהתאמה ייחודית עבור המטופל ולכן העלות שלו היא גם לא זולה – נעה בין 400 – 900 שקלים.

כמה זמן כואב אחרי טיפול שורש

אצל רוב המטופלים, הכאב חולף מדי מהר בדומה להחלמה מסתימה – חזרה לפעילות שגרה רגילה באותו יום או ביום למחרת. כשמטופלים מגיעים אל רופא שיניים במטרה לעבור טיפול שורש, רמת הכאב היא מאוד גבוהה ולכן הטיפול לרוב דווקא מפחית מעוצמת הכאב. התחושה שמיד לאחר הטיפול היא לא אינדיקציה כיוון שלאחר שמסיימים את הטיפול, עדיין יש חוסר תחושה בגלל ההרדמה. לאחר שההרדמה פגה, עלול להופיע כאב בחניכיים שמסביב לשן הפגועה בגלל ההידוק של חומר המילוי. פעילות הלעיסה גם היא עלולה להגביר את הכאבים וכן ממליצים שלא לאכול או להתמקד במאכלים רכים בשעות הראשונות שלאחר טיפול שורש. למרות שאין עצב בתוך השן, קצוות העצבים שמסביב לשן עדיין עלולים לגרום לרגישות בעקבות הטיפול.  כדאי לנסות וללעוס בצד הנגדי על מנת לתת זמן למקום להחלים. במידה ורמת הכאב גבוהה, אפשר לקחת משככי כאבים. אם הכאבים נמשכים יותר מכמה ימים, והכאב אף מחמיר, יש ליצור קשר באופן מידי עם רופא השיניים ולהגיע לביקורת. רופא השיניים יוכל לבדוק את הפה ולתת טיפול תומך במידת הצורך על מנת לשכך את הכאבים.

כמה זמן אסור לאכול אחרי טיפול שורש

כאמור, בכמה השעות הראשונות שלאחר טיפול שורש מומלץ שלא לאכול על מנת למנוע גירוי באזור הרגיש. אם בכל זאת, רוצים לאכול, כדאי לפחות להמתין עד שחומר ההרדמה פג על מנת שלא לעשות נזק בטעות לאזור בו ביצעו את הטיפול. ישנם מספר סוגי מאכלים מומלצים לאחר טיפולי שורש (כדאי אפילו להשתמש בהמלצה במשך כמה ימים). מאכלים אלה כוללים ביצים, יוגורט, תפוח אדמה, פירות מבושלים, פירות רכים, אטריות, ירקות מבושלים וגלידה.

למה צריך לצפות לאחר טיפול שורש?

לאחר הטיפול, עוצמת הכאב אמורה לרדת באופן משמעותי ואפילו להיעלם. עד שמגיעים לשלב הסופי של טיפול שורש (הצבה של כתר או כל פתרון אחר), כדאי להימנע מלעיסה באזור שבו בוצע הטיפול. לאחר הטיפול, עשויה להיות רגישות בגלל ההתעסקות באותו אזור – רמת הרגישות תהיה בהתאם לכמות הזיהום שנוצרה טרם הטיפול. השימוש במשככי כאבים יכול לעזור וברוב המקרים אין צורך במנוחה – חזרה לשגרה מתאפשרת כבר יום למחרת. שגרת טיפוח השיניים צריכה להישמר גם לאחר טיפול שורש. צריך לצחצח שיניים פעמיים ביום, לנקות בחוט דנטלי ולהגיע לביקורת קבועה אחת לכמה זמן אל רופא השיניים. אז כמה זמן מחזיק טיפול שורש ? – הטיפול מחזיק לכל החיים אלא אם כן לא מקפידים על היגיינת שיניים ונותנים פתח לזיהום נוסף שעלול לחדור פנימה.