מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש כשמו הוא – טיפול בשורשי השן. הטיפול נעשה כאשר הרקמה הרכה בתוך השן או שורש השן סובלים מנזק או זיהום. הדבר מתרחש לרוב בעקבות נזק לשן כתוצאה משחיקת השן, חור בשן או טראומה אחרת הגורמת לשכב החיצונית הקשה של השיניים להתפורר ולחשוף את הרקמות הרכות לזיהומים. זיהום שכזה עשוי לגרום לכאב באזור המודלק עד כדי חוסר יכולת ללעוס לחלוטין ואפילו הפרעה למהלך התקין של חיי היומיום בשל עוצמת הכאב. ללא טיפול נכון הדלקת עשויה להתפשט ולגרום לזיהום קשה ובמקרים קיצוניים לסיבוכים מערכתיים. לכן, בכל מקרה בו הנכם סובלים מכאב בשן יש לגשת לרופא השיניים ולבחון את מקור הבעיה.

מה זה טיפול שורש
מה זה טיפול שורש

איך מתגלה הצורך בטיפול שורש?

הצורך בטיפול שורש מתעורר לרוב כאשר מטופל מגיע לרופא השיניים עם תלונה על כאב. רופא השיניים יבחן את האזור על ידי בדיקה פיזית בחלל הפה ו/או על ידי אמצעי הדמיה כגון צילום. לעיתים, הצורך בטיפול שורש מתעורר ללא כל תחושת כאב מצד המטופל. בדיקה שגרתית יכולה להצביע על התפתחות של דלקת באזור גם ללא תסמיני כאב כלל וכלל. בשני המקרים רופא השיניים עשוי להמליץ על טיפול שורש.

מה זה טיפול שורש – איך הוא נעשה?

כאמור, מטרתו של טיפול שורש היא לטפל בדלקת שנוצרה בשורשי השן. כדי לבצע את הטיפול רופא השיניים יעשה את הפעולות הבאות:

1.   בדיקה של האזור כולל צילומי הדמיה.                                                                                                                                                                 

  • הרדמת האזור בו יעשה הטיפול, לרוב על ידי חומרי הרדמה הניתנים בזריקה. לעיתים הרופא ישתמש ביותר מחומר הרדמה אחד במהלך הטיפול בהתאם לצורך.
  • חשיפת האזור בו נדרש הטיפול. בשלב זה הרופא ינקה את הדלקת שנוצרה ברקמה הפנימית של השן.
  • סגירת האזור על ידי סתימה, כתר או אמצעי שיקומי אחר בהתם לשיקול דעתו של הרופא.
  • מתן הוראות להמשך טיפול והתנהלות נכונה לאחר טיפול שורש.

הפרוצדורה נמשכת לרוב בין חצי שעה לשעה, כאשר טיפולי שורש מורכבים עשויים להמשך כשעה וחצי. במרבית המקרים המטופל אינו חש כאב כלל וכלל (לכן מבוצעת הרדמה מקומית). מדובר בהליך פשוט יחסית שמבוצע מליוני פעמים בשנה על ידי רופאי שיניים בכל העולם בהצלחה רבה.

מה מומלץ לעשות לפני טיפול שורש?

בדרך כלל טיפול שורש לא יעשה "על המקום" מכיוון שרוב המטופלים מגיעים לרופא השיניים כאשר מתפתחת דלקת באזור. לכן, הרופא ירשום תרופה אנטי דלקטית ו/או אנטיביוטיקה כדי לטפל בדלקת שנוצרה לפני ביצוע טיפול השורש. כאשר הדלקת טופלה ניתן לבצע טיפול שורש. לפני שמגיעים לרופא השיניים לביצוע הטיפול מומלץ מאוד לישון היטב בלילה, לשתות הרבה מים ולאכול ארוחה קלה אך משביעה. מומלץ להמנע לחלוטין מצריכת אלכוהול ומוצרי עישון 24 שעות לפני ביצוע ההליך. יש לשמור על שגרת הגייניה דנטלית רגילה בבוקר הטיפול.

מהו טיפול שורש חוזר?

למרות ששן שטופלה בטיפול שורש יכולה להמשיך ולתפקד במשך שנים רבות ללא בעיות נוספות, לפעמים לא כך הדבר ויש צורך בטיפול שורש חוזר. במקרים בהם טיפול השורש הראשוני לא הצליח רופא השיניים עשוי להמליץ על ניסיון נוסף על מנת להציל את השן. לחלופין, ייתכן והרופא ימליץ דווקא על ניתוח דנטלי אך במקרים קיצוניים הרופא עשוי להמליץ דווקא על עקירה של השן הבעייתית. כאמור, לא מדובר באחוז גבוה כלל וכלל מבין המטופלים שעברו טיפול שורש. כדי להמנע מהצורך בטיפול שורש חוזר חשוב לשמור על הוראות הרופא לאחר הטיפול הראשון. הרופא ינחה את המטופל כיצד יש לנהוג לאחר הטיפול, למשל: לא לצרוך אלכוהול או מוצרי טבק, לא לשתות משקאות קרים או חמים מידי ולא לאכול מוצרים קשים בשעות ו/או הימים הקרובים. כמובן שיש להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי והמנעות ממשקאות ומזונות שגורמים להרס השן.