האם טיפול שורש כואב?

רוב האנשים שיעברו טיפול שורש יחוו מידה מסוימת של חוסר נוחות ואפילו כאב בשעות ובימים לאחר הטיפול. טיפול שורש כואב במידה כזו או אחרת, אך כאב רב או כאב ממושך אינו תקין ועל המטופל ליצור קשר עם רופא השיניים כדי לבחון את הסיבה לכאב.

האם טיפול שורש כואב
האם טיפול שורש כואב

מהו טיפול שורש?

אנמנם נדמה שהשיניים הן איבר ללא חיים כמו השיער או הציפורניים הרי שלא כך הדבר. השיניים שלנו ניזונות ככל איבר אחר. שורשי השיניים הם החוט המקשר בין השן למחזור ההזנה של הגוף. לעיתים, בגלל חדירה של חיידקים לשורשי השיניים תתפתח דלקת באזור. בדלקת זו יש לטפל על די ניקוי וסגירה של השורש בעזרת אמצעי שיקומי כגון סתימה או כתר.

האם מרגישים כאב בזמן טיפול שורש?

הטכנולוגיה הדנטלית המודרנית וחומרי ההרדמה החדישים בהם רופא השיניים משתמש מבטיחים שבזמן שהמטופל עובר את הפרוצדורה הוא לא ירגיש דבר. כמובן שיש חוסר נוחות מסוימת כאשר עוברים טיפול דנטלי מכיוון שהטיפול נעשה בחלל הפה ועל הפה להשאר פתוח. בזמן הטיפול המטופל לא אמור להרגיש כל כאב כלל וכלל. רופא השיניים יוודא שהאזור בו נדרש טיפול השורש רדום לחלוטין לפני שהוא יתחיל בביצוע ההליך.

אילו סוגי הרדמה משמשים רופאי שיניים בטיפולי שורש?

ישנם מספר סוגי הרדמה בהם רופא השיניים יכול השתמש על מנת לוודא שטיפול השורש לא יכאב. מבלי להכנס לפרטי פרטים מספיק לומר שהנ"ל מתחלקים לשני סוגים עיקריים – חומרי הרדמה מקומיים וחומרי הרדמה כלליים. חומרי ההרדמה המקומיים הם הנפוצים יותר ברפואת השיניים. מדובר בחומר משחתי או בזריקה שמטרתם להרדים את האזור סביב השן ואת האזור בו הרופא יטפל. חומרי הרדמה כללים ניתנים ברוב המקרים כאשר מדובר בטיפול תחת הרדמה כללית (נעשה בחלק ממרפאות השיניים, לרוב בניתוחים מורכבים או למטופלים שסובלים מחרדה קשה) או בגז צחוק.

איך לשכך כאב אחרי טיפול שורש?

רופא השיניים אמנם משתמש בחומרי הרדמה כדי לוודא שטיפול השורש אינו כואב אך לאלו זמן פעולה מוגבל. לכל חומר הרדמה ומינון ישנו זמן פעולה מסוים, בסופו של דבר כל ההרדמה תפוג והמטופל יחוש אי נוחות או כאב. בהתאם להוראות מרופא השיניים ניתן לשכך את הכאב על ידי קומפרסים קרים בצד בו נעשה הטיפול או לקחת משככי כאבים ללא מרשם במינון רגיל. כמובן שחשוב לא לאכול או לשתות מיד לאחר הטיפול, להמנע ממשקאות או מאכלים קרים מאוד וחמים מאוד וכמובן לא לאכול מזונות קשים בצד בו נעשה הטיפול עד להחלמה מלאה.

מה עושים כאשר טיפול שורש כואב לאחר מספר ימים?

למרות שמדובר בהליך מאוד נפוץ ומאוד בטוח, טיפול שורש יכול להשתבש כאשר הוא אינו מחלים כצפוי. ברוב המקרים, לאחר מספר ימים טיפול שורש מפסיק לכאוב לחלוטין וניתן לחזור לשגרת אכילה ושתיה רגילה. רוב האנשים שעוברים את ההליך מדווחים שלאחר כיומיים שלושה הם לא נזקקים למשככי כאבים יותר. עם זאת, במידה והמטופל מרגיש כאב חד שלא מרפה, כאב עמום שלא מאפשר שימוש בשן או כל חוסר נוחות או כאב שמפריעים לשגרת החיים לאחר מספר ימים, חשוב מאוד ליצור קשר עם הרופא המטפל.

בעוד שטיפול שורש נחשב לאחד הטיפולים בעלי אחוז ההצלחה הגבוה ביותר ברפואת השיניים יתכנו מקרים בהם הוא לא יצליח. לכן, במידה וחשים כאב, אין להתעלם ממנו ויש לחזור לרופא השיניים לביצוע בדיקה ומעקב כדי לוודא שלא מדובר באחד מהמקרים בהם טיפול השורש נכשל. יש לציין כי קצב החלמה וסבילות לחוסר נוחות וכאב הם אינדיווידואלים, בעוד שמטופל אחד לא ירגיש כאב כלל מטופל אחר יכול לחוש כאב רב ולהחלים לאט יותר. טיפול שורש כואב ברמה כזו או אחרת אך אחריותו של כל מטופל היא להכיר את רמת הכאב ההגיונית עבורו וליצור קשר עם רופא השיניים במידה והיא עוברת את הגבול.