חידוש טיפול שורש – הסיבות ומהלך הטיפול

טיפול שורש הוא בין טיפולי השיניים הנפוצים ביותר הנעשים היום על ידי רופאי השיניים. מדובר בהליך בטוח מאוד עם אחוזי הצלחה גבוהים. עם זאת, לעיתים, טיפול שורש לא יספק את התוצאה הרצויה (שן פונקציונאלית ללא כאב ואי נוחות) ולעיתים רחוקות אפילו יכשל לחלוטין. במקרים אלו ייתכן ורופא השיניים ימליץ על חידוש טיפול שורש על מנת להציל את השן הטבעית ולא לעקור אותה. טיפולים אלו נעשים במרפאות השיניים הכלליות ואצל מומחים בתחום.

חידוש טיפול שורש – הסיבות ומהלך הטיפול
חידוש טיפול שורש – הסיבות ומהלך הטיפול

איך יודעים שטיפול השורש לא הצליח?

רוב מטופלי השיניים שסובלים מכישלון טיפול השורש הראשוני יסבלו מכאב ממושך מעבר למצופה בטיפול מסוג זה (בעוצמה משתנה בין מטופל למטופל) הנגרם כתוצאה מדלקת בשורשי השן. כאשר יפנו לרופא השיניים, יתבקשו להגיע למעקב ובדיקה של אזור הטיפול. רופא השיניים ישתמש באמצעי הדמיה (צילום שיניים) ובדיקה פיזית של השן. במידה והאזור אינו מחלים כצפוי או המטופל סובל מכאב ואי נוחות ייתכן שיומלץ לעשות חידוש טיפול שורש.

עם זאת, לא כל מטופל יחווה תסמינים בעקבות טיפול שורש לא מוצלח ולפעמים טיפול שורש יכול להצליח ורק לאחר שנים רבות תתעורר בעיה מחודשת בשן. ישנם מקרים בהם התפתחות דלקת או זיהום באזור הטיפול אינה כואבת כלל וכלל ולמעשה, המטופל לא ירגיש דבר. הבעיה תתגלה אך ורק בבדיקות מעקב אצל רופא השיניים ולרוב, רק לאחר צילום שיניים. כמובן שאם המטופל יקפיד על מעקב אצל רופא השיניים ניתן לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה על מנת להציל את השן.

למה טיפול השורש נכשל?

ישנן מספר סיבות שבגללן טיפול שורש עשוי להיכשל:

  • תעלות שורשי שיניים צרות עשויות להקשות על ביצוע ראשוני של הטיפול.
  • מבנה אנטומי מורכב שלא זוהה נכון על ידי רופא השיניים.
  • עיכוב בהרכבת הכתר (או אמצעי שיקומי אחר) איפשר לזיהום להתפשט בשורשי השן המטופלת.
  • מילוי לא נכון של הסתימה שגורם לזיהום מתמשך.

לרוב, רופא שיניים מקצועי ובעל ניסיון אשר משתמש בציוד הדמיה איכותי יזהה מראש את הפוטנציאל של בעיות מן הסוג הזה ויוכל למנוע את הצורך לבצע חידוש טיפול שורש בעתיד.

מה קורה בזמן חידוש טיפול שורש?

בדומה לטיפול שורש ראשוני, רופא השיניים "יפתח" מחדש את השן. לרוב, הפרוצדורה נעשית על ידי קדיחת חור קטן בבסיס השן על מנת לקבל גישה לאזור הדורש חידוש וטיפול.  כאשר הזיהום שנוצר בשורשי השיניים אינו חמור רופא השיניים יבצע ניקוי וסתימה מחדש של האזור הבעייתי וכאן יסתיים הטיפול.

על פי חומרת המצב, ייתכן ורופא השיניים יחליט להסיר לחלוטין את אמצעי השיקום מהטיפול הראשוני (הסרת הכתר, הסתימה וכד') ויבצע רסטורציה מלאה של השן כולל ניקוי עמוק. במידה ותעלות השן צרות במיוחד או חסומות (לפעמים מצב שמתגלה רק לאחר הסרת סתימה או כתר וטיפול שורש עמוק) ייתכן שיהיה צורך בניתוח דנטלי כדי להציל את השן.

מה האלטרנטיבות לחידוש טיפול שורש?

שמירה על השיניים הטבעיות עדיפה בכל מצב בו ניתן לשקם אותן. שיניים שעברו חידוש טיפול שורש יכולות להמשיך לתפקד במשך שנים רבות ואפילו לשארית חייו של המטופל ללא בעיות נוספות. טכנולוגיה מתקדמת ברפואת השיניים של ימנו מאפשרת ברוב המקרים להציל גם שן שעברה טיפול שורש לא מוצלח. האלטרנטיבה היחידה לשיקום השן היא בעצם עקירה שלה. במידה ולא ניתן להציל את השן, רופא השיניים ימליץ על עקירה והחלפת השן בשתל או אמצעי שיקומי אחר כגון גשר, או תותבת (בהתאם לגילו של המטופל, מצבו הבריאותי, מצב השיניים האחרות ועוד).

מה חשוב לזכור לאחר חידוש טיפול שורש?

כמו לאחר כל פרוצדורה דנטלית חשוב מאוד לשמור על הגיינת הפה והשיניים על פי הוראות הרופא. בנוסף, חל איסור מוחלט לעשן סיגריות, יש להמנע ממשקאות חמים או קרים מידי, אלכוהול ואכילה של מזון הדורש לעיסה לאחר הטיפול. רופא השיניים ימליץ להמתין טרם חזרה לשגרת שתיה ואכילה כדי לאפשר לאזור להחליםכראוי. הרופא עשוי להמליץ על שיכוך כאב, לרוב באמצעות קומפרסים קרים על הלחי או במידה והמטופל סובל מכאב רב, משככי כאבים ללא מרשם.

חשוב לזכור שרוב חידושי טיפולי השורש נעשים בעקבות זיהום שהתפתח בשורשי השיניים. כדי למזער כמה שניתן את הסיכון לשן המטופלת (פעם שנייה) יש לשמור על שגרת הגיינה נכונה ונבונה של הפה, השיניים והחניכיים. רופא השיניים יסביר למטופל מתי לחזור לצחצח שיניים, באיזה שלב בתהליך ההחלמה עליו להשתמש בחוט דנטלי ומי פה. שמירה על שגרת הגיינה נכונה תעזור להבטיח החלמה מהירה ומלאה של השן שזה עתה טופלה.

 מי מבצע חידוש טיפול שורש? באופן עקרוני כל רופא שיניים מוסמך ורשאי לבצע חידוש טיפול שורש במטופלים. עם זאת, מכיוון שמדובר בהליך מורכב יותר הדורש מיומנות גבוהה מטיפול שורש רגיל מומלץ לעבור את הטיפול אצל רופא שיניים בעל ניסיון בשיקום השן לאחר טיפול שורש כושל. רופאי שיניים שמבצעים חידוש טיפולי שורש ישתמשו בציוד דנטלי חדשני וטכניקות מתקדמות על מנת להבטיח כמה שיותר את הצלחת הטיפול