כמה זמן לוקח טיפול שורש?

בחלל הפה שלנו חיים חיידקים רבים אשר עשויים לגרום לדלקות חניכיים ועששת. שמירה על הגיינה דנטלית עוזרת לוודא שהשיניים שלנו ישארו בריאות אך כאשר העששת פוגעת בשורשי השיניים או במוך השן יש צורך לטפל בבעיה על מנת למנוע מהדלקת להרוס את השן לחלוטין. במרבית המקרים, רופא השיניים יכול לבצע טיפול שורש כדי להציל את השן ולהמנע מעקירה. מדובר בהליך סטנדרטי במרפאות השיניים שמבוצע מאות פעמים על ידי כל רופא שיניים מקצועי בשנה. הפרוצדורה נעשית בהרדמה מקומית ולא אורכת זמן רב. כמה זמן לוקח טיפול שורש ? מה משפיע על אורך הטיפול? התשובות בהמשך.

כמה זמן לוקח טיפול שורש
כמה זמן לוקח טיפול שורש

חשיבות האיבחון בטיפולי שורש

כדי להעריך כמה זמן לוקח טיפול שורש באופן מדויק חשוב מאוד להבין תחילה את תהליך האיבחון של טיפול שורש. לרוב, מטופל מגיע למרפאת השיניים עם תלונה על כאב בשן. רופא השיניים יבצע איבחון של השן על ידי בדיקה פיזית. ברוב המקרים הרופא ירצה להשתמש באמצעי הדמיה כמו צילום שיניים במרפאתו כדי לבחון את מצב השן לעומק. הבדיקות המקדימות יכולות להימשך כחצי שעה עד שעה. במקרים מסוימים ובהתאם לשיקול דעתו, הרופא עשוי לבקש מהמטופל לעשות צילומי שיניים נרחבים יותר במכון לצילום שיניים.

לעיתים, כאשר המטופל מגיע עם תלונה על כאב המקור הוא דלקת שנוצרה בעומקי השן. לפני שניתן לטפל בשן החולה יש תחילה לטפל בדלקת. לא ניתן ברוב המקרים לעשות טיפול שורש כאשר יש דלקת באזור. בהתאם לחומרת הדלקת, הרופא ירשום אנטיביוטיקה או תרופה אנטי דלקתית. על המטופל לסיים את התרופה על פי הוראות הרופא. רק לאחר מכן, ניתן לקבוע תור לטיפול שורש. במרבית המקרים יש להמתין כעשרה ימים עד שבועיים במהלכם המטופל יטול את התרופות שהרופא רשם. לפעמים, הצורך בטיפול שורש מתעורר דווקא בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים. במקרים אלו לרוב אין דלקת באזור וניתן לקבוע תור לטיפול שורש מיידי.

כמה זמן לוקח טיפול שורש ראשוני?

על מנת לבצע טיפול שורש יש לבצע שני שלבים כאשר הראשון הוא ניקוי של השן וסגירת החלל שנוצר והשלב השני הוא הנחת כתר ו/או ביצוע סתימה. הרופא ירדים את האזור המטופל בהרדמה מקומית בזריקה ולאחר מכן יתחיל בתהליך הניקוי. כדי להגיע לשורשי השיניים ולמוך השן (השכבה הפנימית הרכה של השיניים) הרופא יעשה חור קטן ככל האפשר בשן בעזרת מיכשור דנטלי. לאחר מכן, רופא השיניים ינקה היטב את האזור הפגוע ויסתום את החור באמצעות מילוי זמני. תהליך זה לוקח כשעה עד שעה וחצי. משך טיפול השורש בשלב זה תלוי מאוד בכמה הדלקת נרחבת, בגישה האפשרית אל השן (שן אחורית למשל קשה יותר לטיפול), במבנה האנטומי של השיניים ובניסיונו ומומחיותו של הרופא. במידה ומדובר בטיפול שורש פשוט ייתכן והרופא יניח כתר כבר בשלב זה.

סיום הטיפול והנחת כתר

לרוב, לאחר כמה שבועות בהן השן מחלימה מטיפול השורש יש להגיע לרופא השיניים לבדיקה נוספת והמשך טיפול. בשלב זה הרופא יבדוק שוב את האזור המטופל על מנת לוודא שהשן מחלימה כצפוי. אם הכל כשורה וההחלמה עומדת בציפיות זה השלב בו הרופא יבצע שחזור של השן בעזרת סתימה ו/או כתר. שלב זה לוקח כמו הטיפול הראשוני, בין חצי שעה לשעה וחצי. במקרים מסוימיםרופא השיניים ירצה לבצע פגישה נוספת, לרוב מדובר בטיפולי שורש מורכבים כמו טיפול שורש חוזר. כמה זמן לוקח טיפול שורש כשמדובר בטיפול שורש רגיל ללא סיבוכים מיוחדים? שתי פגישות, כל אחת בת כחצי שעה עד שעה וחצי לרוב מספיקות כדי לסיים את הפרוצדורה.

מדוע יש צורך בסתימה וכתר אחרי טיפול שורש?

מכיוון שבטיפול שורש למעשה מרוקנים חלק או את כל מוך השן, השן נותרת חלולה. לאורך זמן, עומס מלעיסה עשוי לפגוע במבנה השן. בנוסף, כדי להגן על השן מעששת חוזרת ומדלקות שונות מומלץ במקרים רבים להניח כתר על גבי השן. שיניים שעברו טיפול שורש כולל אמצעי שיקום יכולות להמשיך ולתפקד במשך שנים רבות כאילו היו שיניים ללא טיפול כלל. שן לאחר טיפול שורש נכון ומקצועי יכולה להמשיך ולשרת את בעליה עשרות שנים.