מה חשוב לדעת על טיפול שורש בהריון?

בעבר הלא רחוק, נהגו להאמין שאיבוד שיניים ובעיות שיניים אחרות הן תופעת לוואי נפוצה ובלתי נמנעת של הריון. היום, רפואת השיניים המודרנית ורפואת הנשים בהחלט גורסות כי אין מדובר בתופעת לוואי שלא ניתן להמנע ממנה ואכן, רוב הנשים לא יסבלו מבעיות שיניים מיוחדות בזמן ההריון. עם זאת, כאשר נדרש טיפול שורש בהריון יש לקחת בחשבון את המצב הגופני המיוחד של האישה ואת שלומו של העובר. למרות שניתן לעבור טיפול שורש בהריון כדאי לדעת מספר עובדות על טיפולי שורש ואיך נכון להתייחס אליהם בזמן הריון.

מה חשוב לדעת על טיפול שורש בהריון
מה חשוב לדעת על טיפול שורש בהריון

מה זה טיפול שורש?

השיניים שלנו מורכבות משתי שכבות עיקריות. השכבה החיצונית הקשה המצופה אמייל ושכבת רקמה פנימית רכה המכונה מוך השן. בעוד שהשכבה החיצונית עמידה לפגיעות וזיהומים במידה רבה הרי שהשכבה הפנימית פגיעה יותר. לרוב, כאשר השן שלמה ושכבת המוך הפנימית לא חשופה ישירות לחלל הפה השן תשאר בריאה לאורך כל החיים. כאשר נוצר חור בשן, סדק או שחיקה של האמייל מסיבה כלשהי שכבת המוך פגיעה לזיהום חיידקי. זיהום גורם להתפוררות השן מבפנים ופגיעה בשורשי השיניים המחברים בין עצם הלסת לשן. שלא כמו איברים אחרים בגוף האדם, השן לא יכולה לשקם ולרפא את עצמה ונדרש טיפול על מנת להחזיר את שלמותה ותפקודה של השן.

האם יש סיכון בטיפולי שיניים בהריון?

באופן עקרוני, נשים הריוניות יעדיפו להמנע מכל הליך דנטלי או רפואי שאין חובה לבצע אותו. כאשר מדובר בטיפולי שיניים פעמים רבות, נשים יזניחו בעיה שהתעוררה בעקבות ההריון עד לסיומו וכך למעשה, יגרמו להחרפת הבעיה. כאשר מדובר בטיפול שורש הסיכונים שמקובל לחשוב עליהם כוללים:

  • צילום שיניים – נשים בהריון נמנעות כמובן מצילומי הדמיה בשל החשש מקרינה. חשוב לדעת שרמת הקרינה בצילומי שיניים נמוכה יותר מצילום רגיל ולכן נחשבת על פי רופאים רבים לבטוחה בזמן הריון. יש להתחשב בשלב ההריון ולהתשמש באמצעי מיגון מפני קרינה המומחים על הבטן כדי למזער כמה שניתן את הקרינה המגיעה לעובר.
  • מתן תרופות – טיפול שיניים בהריון עשוי לדרוש מתן תרופות כמו אנטיביוטיקה, תרופות נוגדות דלקת ועוד. כמו כן, על מנת לבצע טיפול שורש יש צורך בהרדמה מקומית. במקרה של טיפול באישה בהריון רופא השיניים ידע להתאים טיפול תרופתי נכון שכן ישנן תרופות שכן בטוח לקחת בזמן הריון. בנוסף, ישנם סוגים של הרדמה מקומית שבטוחים לחלוטין בזמן הריון.

מדוע כדאי לשקול טיפול שורש בהריון ?

במידה ורופא השיניים ממליץ על טיפול שורש כדאי לשקול מאוד ברצינות לעשות אותו מכיוון שללא הטיפול מצבה של השן יחמיר. למרות שלפעמים טיפול תרופתי משתלט על הזיהום שנוצר בשורשי השן והמטופל מפסיק לסבול מתסמינים כגון כאב ורגישות באזור הרי שהבעיה לא נפתרה. הזנחה של שן שזקוקה לטיפול שורש עשויה להוביל לזיהום חמור יותר ואפילו איבוד של השן לחלוטין. בנוסף, במידה ולא מטפלים בדלקת באזור השן הזיהום עשוי להתפשט לחניכיים ואפילו לעצמות הלסת. בנשים בהריון, רופא השיניים יעשה טיפול שורש כמה שפחות אגרסיבי, כמה שיותר קצר ורק במידה המינימאלית הנדרשת כדי למנוע החמרה ולהציל את השן.

האם ניתן לעשות טיפול שורש בכל שלבי ההריון?

באופן עקרוני, רופאי שיניים נמנעים לעשות טיפולי שורש וטיפולים מורכבים אחרים בנשים הנמצאות בטרימסטר הראשון ככל שהדבר אפשרי. הטרימסטר הראשון נחשב לרגיש והעדין מבין השלושה ואכן מומלץ לעבור כמה שפחות הליכים רפואיים ודנטליים. בטריימסטר השני ניתן לעבור טיפול שורש ללא חשש מיוחד, ניתן לעשות צילום שיניים תוך אמצעי הגנה על בטן האישה מפני הקרינה. בטריימסטר השלישי מקובל לעשות טיפול שורש מלא במידה ונדרש. כמובן שרופא השיניים יתחשב במצבה הכללי של האישה למשל בנוחות השכיבה הממושכת על הגב (יאפשר הפסקות לשינוי תנוחה).

האם טיפול שורש בהריון מומלץ?

ככלל, אם ניתן להמנע מטיפול שורש בהריון רופא השיניים לא ימליץ לעבור אותו. במידה והרופא משוכנע שהזנחה של השן הבעייתית תגרום לנזק משמעותי הוא עשוי להמליץ על טיפול שורש. חשוב מאוד לעשות טיפול מסוג זה אך ורק אצל רופא שיניים המנוסה בהליכים בנשים בהריון וידע להתאים את סוג הטיפול, רמת הטיפול, משך הטיפול והתרופות הנכונות והבטוחות ביותר.