איך יודעים שצריך טיפול שורש?

הדרך היחידה שבה ניתן לדעת בוודאות אם צריכים לעבור טיפול שורש היא להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים. עם זאת, ישנם כמה סימני אזהרה שכדאי מאוד לשים לב אליהם כאשר מדובר בשיניים. אם אחד או יותר מהתסמינים הללו מופיעים חשוב לגשת מיד לרופא שיניים כדי לבדוק את מצב השיניים ולבחון את מקור הבעיה. ככל שניגש מוקדם יותר לרופא כך סביר יותר שהטיפול יהיה קל ומהיר.

איך יודעים שצריך טיפול שורש?
איך יודעים שצריך טיפול שורש?

#1 כאב מתמשך

לרוב איך יודעים שצריך טיפול שורש? הסימן הנפוץ והראשון הוא כמובן כאב שיניים. כאב בשן אחת או יותר יכול להיות קבוע ולשבש את שגרת החיים ממש. מצד שני, ייתכן מצב בו הכאב מגיע וחולף מעצמו, כאב מעיק במקצת אך לא ברמה שמשבשת את היכולת לשתות או לאכול. כאב שמקורו בשורשי השיניים יכול להופיע גם בלסת, בפנים או בחניכיים. כאבי שיניים יכולים להגרם מסיבות שונות כגון חור בשן, סתימה שניזוקה, שן כלואה, דלקת ועוד. בכל מקרה בו חשים כאב שיניים חשוב מאוד להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים.

#2 רגישות לחום או קור

אם אכילה או שתיה של מזונות קרים או חמים גורמת לכאב או רגישות לאו דווקא מדובר בבעיה חמורה. עם זאת, במקרים רבים, למרות שלא חשים כאב כל הזמן, מופיע כאב חד דווקא כאשר צורכים מזון קר כמו גלידה או חם כמו קפה או תה. ייתכן ויש צורך בטיפול שורש כאשר הכאב ממשיך גם אחרי שמסיימים לאכול או לשתות.

#3 שינויים בגוון של השן

השיניים שלנו מרכבות משכבה חיצונית קשה ושכבה פנימית רכה המכונה מוך השן. כאשר זיהום מתפשט במוך השן הצבע של השכבה החיצונית יכול להשתנות לאפור ועד שחור ממש. כל שינוי בגוון הטבעי של השיניים מצריך בדיקה אצל רופא השיניים.

#4 חניכיים נפוחות

חניכיים נפוחות המלוות כאבי שיניים יכולות להיות סימן מובהק לצורך לבצע טיפול שורש. הנפיחות עשויה להופיע ולהעלם ולאו דווקא להיות קבועה במשך ימים או שבועות. לעיתים, כאשר מתעלמים מכאב שיניים וחניכיים נפוחות הדלקת עשויה להתפשט לאזורים אחרים ואף לעצמות הלסת. במידה והנכם סובלים מנפיחות בחניכיים יש לגשת מיד לרופא השיניים.

#5 שן שבורה או סדוקה

האמייל המקיף את השיניים שלנו הוא חומר קשה אך שביר. איך יודעים שצריך טיפול שורש? לעיתים, בעיקר בעקבות טראומה לשן כגון מכה, אכילה של מזון קשה במיוחד או תאונה אחרת האמייל ייסדק. במקרים מסוימים שן יכולה אפילו להשבר. לשיניים שלנו אין את היכולת לרפא את עצמן באופן עצמאי והן זקוק לטיפול כדי לחזור ולתפקד כראוי. סדק בשן או שן שבורה שלא טופלו מיד ובצורה מקצועית למעשה מאפשרים לחיידקים מחלל הפה גישה לרקמה הרכה ולשורשי השן. מכאן הדרך לזיהום ודלת שיצריכו טיפול שורש קצרה מאוד.

#6 שן לא יציבה

כאשר מוך השן מודלק ושורשי השיניים סובלות מזיהום ייתכן והשן לא "תשב" כמו שצריך במקומה. שן רופפת הוא סימן מובהק לצורך בטיפול שורש מכיוון שהדבר מצביע על חוסר יציבות השן. בהעדר טראומה ללסת או לשן עצמה אחת הסיבות העיקריות לחוסר יציבות של השיניים היא דלקת. הדרך לטפל בדלקת בשורשי השיניים היא כמובן טיפול שורש.

איך יודעים שצריך טיפול שורש אם אין תסמינים? ברוב רובם של המקרים מי שיעבור טיפול שורש אכן יחווה אחד או יותר מן התסמינים הקלאסיים. עם זאת, לעיתים, למרות שמתפתחת דלקת בשורשי השן המטופל לא יחוש דבר וימשיך להשתמש בשן כרגיל. אחת הסיבות בגללן מאוד מומלץ להגיע לטיפול אצל השיננית ואצל רופא השיניים באופן סדיר הוא איתור בעיות שעלולות להחמיר בעתיד. בדיקה שגרתית אצל רופא שיניים למשל יכולה להוביל לגילוי חור בשן או סדק שהמטופל לא הרגיש כלל. במקרה זה ייתכן והרופא ימליץ על טיפול שורש למרות שאין תסמינים בכלל