טיפול שורש לילדים – מדריך קצר

כאשר ילדכם סובל מכאבים עזים בשיניים הנגרמים על ידי שורש נגוע, הסרת השן עשויה להיראות כאפשרות הטובה ביותר. אחרי הכל, זו רק שן חלבית, נכון? למרות שלעתים מומלצת עקירת שיניים ראשוניות, לעיתים קרובות יותר, שמירת שן שנרקבה או נפגעה במקום הסרתה בטרם עת. היא למעשה הדרך הטובה ביותר לטיפול. אם חלל עמוק או פגיעת שיניים טראומטית משפיעים על עצב השן של ילדכם, טיפול שורש  לילדים היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשמירה על שלמות שן החלב עד להתפרצות השן הבוגרת.

טיפול שורש לילדים – מדריך קצר
טיפול שורש לילדים – מדריך קצר

מדוע לעיתים מומלץ טיפול שורש לילדים?

ישנן כמה סיבות חשובות מדוע טיפול שורש לילדים היא בחירה טובה יותר מאשר אובדן שיניים. ראשית, שמירת שן חלבית מאפשרת לילד לשמור על תפקוד מלא של השיניים, הלסתות והלשון. זה עוזר במניעת בעיות דיבור ואכילה הנובעות לעיתים קרובות מאובדן שן. בנוסף, שיניי חלב משמשות בתפקיד החשוב של הנחיית שיניים הקבועות למקומן הנכון כאשר הן מגיעות בין הגילאים 6 עד 12. אובדן מוקדם של השיניים הראשוניות עלול לגרום להתפרצות חריגה של שיניים קבועות, מה שעשוי לדרוש יישור שיניים נרחב (ויקר). וטיפולים רבים  בהמשך הדרך.

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש , יטפל בעצבי השיניים הרגישים ביותר.השיניים הם איברים לכל דבר והן  בנויות  משני חלקים:

הכתר – החלק הנראה לעין ומלא במוך

השורש – החלק המוסתר בתוך החניכיים ומחבר את השן, לעצם החניכיים.

טיפול שורש יידרש,  עקב זיהום בחלק הפנימי של השן, תוך פגיעה ברקמות השורש. המטרה לטפל בזיהום, לנקות את התעלות של השורש, למלא אותן ולסתום את החור שנוצר בשן.

מתי ידרש טיפול שורש לילדים?

לילדים עד גילאי 12-13, יש עדיין שיניי חלב , ( שיניים אלו כידוע יתחלפו) , בגלל עובדה זו, הרבה הורים מתלבטים, האם נכון לבצע טיפוליי שיניים בשלב זה ובפרט טיפול שורש לילדים, או להמתין עד ששיניי החלב יתחלפו. לעיתים רבות אין ברירה וחייבים לטפל בשורש שן החלב. ללא טיפול נכון בבעיות השיניים, גם בשיניי חלב, תיווצר בעיה שתשפיע באופן קשה על תחלופת השיניים. לשיניי חלב אין שורש משלהן, מוך השן יהיה גדול ,ביחס לשיניים שהן קטנות. ולכן כל חור בשן חלב, עלול בקלות רבה להגיע לטיפול שורש. הטיפול יהיה בעצם קטיעת מוך השן.

מהו טיפול שורש לילדים?

כאשר לילדים יש חורים בשיניים ( עששת )והחורים קרובים למוך השן, או שכתר השן נהרס באופן קשה. אין ברירה אלא לעשות טיפול שורש בשן החלב. טיפול שורש לילדים בשן חלב, שונה מטיפול שורש רגיל בשן קבועה. כאשר בשן קבועה,  מוציאים את כל מוך השן, מגיעים לתעלת השורש בשן, הורגים את השורש, עושים מבנה ומניחים כתר חלופי. אצל ילדים בטיפול שורש , מוציאים את מוך השן, אך לא מגיעים לתעלת שורש השן, שמים חומר אשר יהרוג את שארית המוך , שלא מצליחים להוציא. הטיפול היינו בטוח והחומרים מתאימים לגוף ואינם גורמים נזק. ובתום הטיפול ,מניחים על השן שעברה את טיפול השורש, כתר (כובע )עם חומר ביולוגי התואם לגוף ,כתר זה נקרא שומר מקום , הכתר עוזר לשיקום ארוך וטוב יותר לשן , הוא צריך להחזיק מעמד , עד ששן החלב תנשור ובמקומה תצמח שן קבועה. שומר המקום יכול להיות בצבע לבן או צבע אפור, על פי החלטת הרופא המטפל.

מי יעשה טיפול שורש לילדים?

ילדים פעמים רבות נרתעים מטיפולי שיניים. הטיפול  לפעמים יכול להכאיב ולהיות לא נעים ובמיוחד בטיפול שורש לילדים. הרופא צריך להכיר את כל שיטות הטיפול בילדים, להצליח לבנות אמון עם הילד המטופל ולבנות תוכנית ייחודית לכל ילד. לעיתים טיפול שורש לילדים מורכב ודורש יותר ממפגש אחד ואם לא תהיה בניית אמון בין הילד המטופל לרופא המטפל, הרתיעה והפחד של הילד יכולים להכשיל את הטיפול ולקטוע את הרצף הטיפולי. כאשר הטיפול מורכב , כדאי לפנות לאורטודנט מומחה לילדים, אשר יבצע את הטיפול ברמה מקצועית גבוהה, עם תוצאות טובות לאורך זמן תוך מתן דגש , על שיקום השיניים. בטיפוליי שיניים לילדים חשיבות רבה, לגישה טיפולית נכונה ורצוי להגיע לרופא , אשר מורגל בטיפול בילדים.