הסבר קצר על מבנה וכתר לאחר טיפול שורש

רפואת השיניים המודרנית מאפשרת לרופאי השיניים להציל שן שניזוקה מעששת בצורה נרחבת בשל דלקת על ידי ביצוע טיפול שורש. מבנה וכתר לאחר טיפול שורש עוזרים לשמר את התוצאות של הטיפול – לחזק את השן כך שתשמש את בעליה למשך שנים רבות. למה יש צורך במבנה? למה בכתר? האם אחרי כל טיפול שורש הרופא ימליץ על מבנה וכתר ומדוע? תשובות לכל השאלות הנ"ל ועוד בהמשך.

הסבר קצר על מבנה וכתר לאחר טיפול שורש
הסבר קצר על מבנה וכתר לאחר טיפול שורש

מדוע יש צורך במבנה לאחר טיפול שורש? 

טיפול השורש עשוי להשאיר את השן ללא שורש אחד או יותר ועם חלל גדול. חלק או אפילו כל מוך השן מוסר בזמן טיפול שורש מכיוון שהוא סובל מזיהום. רופא השיניים ינקה את האזור המזוהם ויטפל בדלקת שנוצרה. לעיתים, כאשר הדלקת מגיעה עמוק לשורשי השיניים יש צורך להסיר את הרקמה הרכה שלהם וכך השן למעשה נותרת ללא תמיכה נאותה. כדי לשמור על חוזקה של השן רופא השיניים ימליץ על מבנה לחיזוק השן.

ישנם שני סוגים של מבנים

כאשר רופא השיניים ממליץ על מבנה וכתר לאחר טיפול שורש עליו לבחור בין שני סוגים של מבנים – מבנה יצוק ומבנה מיידי:

מבנה מיידי – המבנה המיידי כשמו הוא, מבוצע באופן מיידי על ידי רופא השיניים במרפאתו. המבנה המיידי עשוי חומרים כגון מתכת או סיבי פחמן. היתרון הגדול של מבנה מיידי הוא שאין צורך להמתין לפגישה נוספת אצל הרופא על מנת לסיים את טיפול השורש. הרופא יכול בעזרת מכשור במרפאת השיניים להכין את המבנה ולטפל בשן מיידית.

מבנה יצוק – שלא כמו מבנה מיידי, מבנה יצוק לא מיוצר במרפאת השיניים אלא במעבדה ייעודית. הרופא יקח את המידות הדרושות ליצור המבנה אשר מוכן לרוב תוך כשבוע. מבנה יצוק נחשב למדויק יותר ממבנה מיידי.

מבנה וכתר לאחר טיפול שורש – איך מחליטים על סוג המבנה?

כאשר רופא השיניים ממליץ על מבנה וכתר לאחר טיפול שורש עליו להחליט האם כדאי לבצע מבנה מיידי או מבנה יצוק. השיקולים של הרופא הם לא רק ההצלחה הכללית של הטיפול(הצלת השן)  אלא גם שיקולים אסתטיים ופונקציונאלים. מבנה מיידי ניתן לעשות כאשר טיפול השורש לא היה נרחב במיוחד. בטיפול פשוט ללא סיבוכים ושיקולים רפואיים מיוחדים הרופא עשוי להמליץ על מבנה מיידי. את המבנה המיידי עושים במקום, אין צורך בפגישה נוספת והמתנה. כאשר נעשה בשן שלא טופלה באופן אגרסיבי, המבנה יעזור לתמוך בשן לאורך שנים רבות.

לאומת טיפול שורש קל, במקרים בהם השן עברה טיפול מאסיבי יותר, רופא השיניים עשוי להחליט דווקא שמבנה יצוק מתאים יותר כאמצעי שיקומי. מבנה יצוק מדויק יותר ונחשב לחזק יותר ממבנה מיידי. ישנם מקרים בהם לא ניתן לעשות מבנה מיידי והאפשרות היחידה שתשאיר את השן בריאה לאורך שנים היא מבנה יצוק. אם מבנה יצוק עמיד יותר וחזק יותר ממבנה מיידי למה לא תמיד משתמשים בו? הסיבה היא שמבנה יצוק יקר יותר, לעיתים פי שניים ממבנה מיידי וההבדל בדיוק יצירתו לא משמעותי כשמדובר בשיקום פשוט של שן לאחר טיפול שורש קל. רופא שיניים בעל ניסיון בשיקום השן לאחר טיפול שורש ידע לתת למטופל שלו את ההמלצה הטובה ביותר עבורו, המלצה מקצועית שלוקחת בחשבון מגוון שיקולים.

למה יש צורך בכתר אחרי טיפול שורש?

בעוד שהמבנה עוזר לשמור את השן יציבה יותר בתוך מקום מושבה בעצמות הלסת, הכתר עוזר לשמור על שלמותה הכללית. כתר מונח על גבי השן המשוקמת לאחר טיפול השורש. הכתר עוטף את השן ששוקמה ועוזר למנוע סדקים או שבירה של השן בעתיד. מבנה וכתר לאחר טיפול שורש בדרגה נמוכה לא תמיד נחוצים. בדיוק כמו שמבנה נעשה רק כאשר שורשי השיניים הנותרים לאחר הטיפול לא מספיק חזקים כדי לשמור על השן יציבה, כך גם כתר – נעשה כאשר יש צורך ולא בכל טיפול שורש. הצורך בכתר מתעורר כאשר השן נותרה חלולה במידה רבה, כאשר מדובר בשן אחורית (שימוש רב יותר משן קדמית), כאשר למטופל היסטוריה של שיניים סדוקות או שבורות, חריקת שיניים ועוד. שימוש בכתר יעזור לשמור על התוצאות של טיפול השורש למשך שנים רבות.