טיפול שורש בשן קדמית

טיפולי שיניים הם הליכים לא נעימים אך נחוצים. טיפול שורש הוא בין הפרוצדורות הנפוצות ביותר שמבוצעות על ידי רופאי השיניים. לא פעם, טיפול שורש הוא הדרך היחידה להציל שן חולה ולשמור עליה שלמה ומתפקדת. ניתן לעשות טיפול שורש בכל שן אך הנפוץ ביותר הוא טיפול בשיניים אחוריות דווקא. טיפול שורש בשן קדמית נחשב להליך שאינו נפוץ אך הוא בהחלט מבוצע על ידי רופאי השיניים במידת הצורך. מה ההבדל בין טיפול שורש בשן קדמית ליתר השיניים? האם מניחים כתר על שן קדמית? מה האלטרנטיבות לטיפול? כל התשובות במאמר שלפניכם.

טיפול שורש בשן קדמית
טיפול שורש בשן קדמית

איך אדע שאני זקוק לטיפול שורש?

במרבית המקרים, הצורך בטיפול שורש נקבע על ידי רופא השיניים לאחר תלונות על כאב מצד המטופל. המטופל יגיע לרופא כשהוא סובל מדלקת הגורמת לחוסר נוחות או כאב באזור השן המודלקת. הרופא יבצע בדיקה הכוללת צילום שיניים. לאחר מכן, במידה ואכן מדובר בדלקת במוך השן והשורשים הרופא עשוי להמליץ על טיפול שורש כדי להציל את השן החולה. לעיתים, הצורך בטיפול שורש מתגלה דווקא בבדיקה שגרתית אצל הרופא. שן שבורה או סדוקה למשל שמתגלה בבדיקה שגרתית, יכולה לסבול מנטיה לעששת שכן הציפוי המגן שלה פגום.

מה האלטרנטיבות לטיפול שורש בשן קדמית?

במידת האפשר רצוי להציל את השן הטבעית. טיפול שורש יבטיח שימור של השן לשנים רבות. במידה והרופא לא מאמין שהשן ניתנת להצלה או שהוא מטיל ספק ביכולת של טיפול שורש לעזור לאורך זמן הוא עשוי להמליץ על עקירת השן. עקירה נעשית רק במקרה ואכן אין ברירה אחרת. לאחר עקירת שן מומלץ מאוד להחליף אותה בשתל שכן חוסר בשן אחת עשוי להשפיע על השיניים הסמוכות ולגרום לנדידה שלהן. נדידת שיניים עשויה להשפיע על מבנה השיניים כולן ולהוביל לדלקות חוזרות ושיניים עקומות.

במה טיפול שורש בשן קדמית שונה?

ההליך עצמו זהה לטיפול שורש בכל שן אחרת. לאחר הרדמה מקומית, הרופא קודח חור קטן אל פנים השן כדי להגיע לרקמה הרכה ולהסיר את הדלקת שנוצרה בו. לאחר מכן תתבצע סתימה זמנית שתאפשר לשן להחלים. לרוב מדובר בהליך של כשעה, לעיתים נדרשת יותר מפגישה אחת בהפרש של שבוע עד מספר שבועות. טיפול שורש בשן קדמית נחשב לקל יותר, זמן ההחלמה קצר יותר והפרוצדורה עצמה לא כוללת חוסר נוחות רב. אין הוראות מיוחדות למטופל לאחר טיפול השורש למעט ההוראות הסטנדרטיות שכוללות המנעות משתיה ואכילה במיוחד של מזונות קרים או חמים במיוחד, המנעות מעישון מוצרי טבק ושתיה של משקאות חריפים בימים לאחר ביצוע ההליך. כמובן שהוראות מדויקות יש לקבל מרופא השיניים אשר ינחה כל מטופל בהתאם למצבו.

האם כתר מומלץ לאחר טיפול שורש בשן קדמית?

הנחת כתר על שן שעברה טיפול שורש מקובלת בעיקר במקרים בהם מדובר בשן אחורית הנושאת בעומס הלעיסה. כמו כן, כתר מונח על שן שעברה טיפול שורש נרחב כדי לחזק את המבנה שלה (למשל אם השן נותרה עם קירות דקים לאחר הסרת המוך). בשיניים קדמיות אין חובה להניח כתר על מנת לשמר את התוצאות של טיפול השורש לאורך שנים רבות אך ישנם שיקולים נוספים. השיקול המרכזי מעבר לשמירה על בריאות השן הוא השיקול האסתטי. הנחת כתר על שן קדמית עשויה להיות בעייתית מכיוון שקשה להתאים את הגוון המדויק שלה לגוון השיניים הסמוכות. ניתן בעזרת טכנולוגיית הלבנה להגיע לגוון קרוב אך התוצאות לא תמיד אסתטיות לגמרי. כמו כן,  השיניים הסמוכות שלא מכוסות בכתר עשויות לשנוצת את צבען עם הזמן בעוד שהכתר ישאר לבן יותר. עובדה זו תגרום לצורך בטיפולי הלבנה שותפים.

כמו להנחת כתר, גם לאי הנחת כתר ישנן השלכות. טיפול שורש בשן קדמית עשוי להותיר אותה כהה יותר לאחר זמן מה. הסיבה היא שפעמים רבות השן למעשה נותרת ללא רקמה חיה ולכן היא משנה את צבעה. במקרים אלו טיפול שורש בשן קדמית יגרום להופעת גוון כהה בשן ויפגע באסתטיקה הדנטלית של המטופל. הפתרון הטוב ביותר הוא הנחת כתרי חרסינה על כל השיניים ולא רק על השן שטופלה. מדובר בפשרה יקרה יותר שכן ההליך אינו זול אך הן מבחינה אסתטית והן מבחינה רפואית הפתרון מצוין. כמובן שרופא השיניים מתאים את הטיפול הנכון לכל מי שעובר טיפול שורש וההמלצה האם להניח כתר על השן או לא נתונה לשיקול דעתו המקצועית.