טיפול שורש וכתר – מה כדאי לדעת לפני שמחליטים על כתר לשיניים?

טיפול שורש וכתר הם הליכים נפוצים מאוד המבוצעים בהצלחה גדולה במרפאות שיניים ברחבי העולם. כתרים בשיניים הם אמצעי שיקומי ותיק ויעיל. כתר משמש כמעטפת לשן העוזרת לה לשמור על שלמותה לאורך זמן. במקרים רבים, בעקבות טיפול שורש יש צורך להניח כתר על השן שטופלה ורופא השיניים אכן ימליץ על כתר לאחר הטיפול, אך לא בכל מקרה. מה הסיבות לטיפול שורש? מתי הרופא עשוי להמליץ על כתר לאחר טיפול שורש? כל התשובות בהמשך.

טיפול שורש וכתר – מה כדאי לדעת לפני שמחליטים על כתר לשיניים
טיפול שורש וכתר – מה כדאי לדעת לפני שמחליטים על כתר לשיניים

מתי יש צורך בטיפול שורש?

טיפול שורש נעשה כאשר מוך השן, החלק בפנימי של השן, סובל מזיהום ודלקת. השיניים שלנו מורכבות מחלק חיצוני קשה ומחלק רך הנמצא בתוך השן. החלק הרך של השן נקרא מוך. הרקמה הפנימית והרכה של השיניים עשויה לסבול מזיהום חיידקי כאשר השן נסדקת או נוצר בה חור. שלא כמו איברים אחרים בגוף האדם, השיניים שלנו לא מחלימות ללא טיפול (פצע בעור למשל יגליד ויחלים, השיניים לא) ולכן יש צורך לטפל בשן חולה. לרוב, הצורך בטיפול שורש מתגלה כאשר המטופל מגיע לרופא השיניים ומתלונן על כאב. רופא השיניים יבחן את האזור הכואב על ידי בדיקה פיזית וצילום שיניים. במידה ומוך השן ושורשי השיניים אכן סובלים מדלקת יתכן ויומלץ על טיפול שורש וכתר.

מדוע לא לעקור את השן?

השיניים שלנו משפיעות על בריאות הפה והלסת, על היכולת ללעוס מזון ועל המראה הכללי של הפנים. בעוד בעבר, טרם התפתחות רפואת השיניים המודרנית, נטו לעקור שיניים חולות, היום לא כך הדבר. היום בעזרת טיפול שורש וכתר ניתן להציל שן שסובלת מדלקת באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. התקדמות הטכנולוגיה הדנטלית מאפשרת לטפל בשן שניזוקה וסובלת מדלקת ברוב המקרים. אך מדוע פשוט לא לעקור את השן? ההסכמה הרפואית היום גורסת כי יש להציל שן טבעית ככל שהדבר אפשרי. התקדמות רפואת השתלים אמנם מאפשרת החלפת שן טבעית בשתל דנטלי אך עדיין, אם ניתן לעשות טיפול ולהשאיר את השן הטבעית הנטיה היא לעשות זאת. מעבר ליתרון הכלכלי (טיפול שורש וכתר עולה פחות משתלים), שן שטופלה על ידי טיפול שורש יכולה להמשיך לתפקד למשך שנים רבות ואפילו לשארית חיו של המטופל ללא בעיות נוספות.

האם כל טיפול שורש מחייב כתר?

כאשר רופא השיניים מבצע טיפול שורש הוא יחליט בהתאם לשיקול דעתו הרפואית האם יש להניח כתר על השן שטופלה או לא. ניתן לעשות טיפול שורש וכתר מלא או להסתפק בטיפול שורש וסתימה דנטלית. לרוב, כתר מונח על גבי השן לאחר טיפול שורש כדי לחזק את המבנה הטבעי שלה כאשר יש חשש שלא תחזיק מעמד לאורך שנים. השיקולים של רופא השיניים כוללים:

  • מצבה של השן המטופלת – אחד השיקולים החשובים ביותר. במידה והשן שטופלה ניזוקה בצורה נרחבת ורופא השיניים נאלץ להסיר חלקים גדולים ממוך ושורשי השן השן בעצם תישאר חלולה. שן חלולה חלשה יחסית לשיניים שלא עברו את הטיפול. כאשר נוצר בשן חור גדול יש לשחזר את רובה  וסביר להניח שרופא השיניים ימליץ על הנחת כתר בסיום הטיפול.
  • המיקום של השן – טיפול שורש בשן אחורית כמעט תמיד יכלול הנחת כתר. הסיבה היא השימוש הרב שאנו עושים בשיניים אחוריות לאומת קדמיות. ככל שיש שימוש רב יותר בשן כך הסיכוי לשבירה של השן גדל.
  • חריקת שיניים – במידה והמטופל נוטה לחרוק שיניים לרוב יומלץ על כתר.
  • היסטוריה של שיניים שבורות – למטופל שיש לו היסטוריה של שבירת שיניים המעידה על שיניים שאינן חזקות במיוחד יומלץ לרוב על כתר לאחר טיפול שורש.

טיפול שורש וכתר בתור אחד?

טיפולי שורש מבוצעים לא אחת בשתי פגישות אצל רופא השיניים, לעיתים יותר. כאשר מדובר בטיפול קצר ולא נרחב ניתן לסיים אותו בכשעה אחת בפגישה אחת. עם זאת, במקרים רבים, טיפול שורש וכתר ידרוש שני תורים במרחק של מספר שבועות. הסיבה לכך היא שיש לתת לשן להחלים מהפרוצדורה. רופא השיניים יבצע ניקוי של השן וסתימתה בסתימה זמנית כדי לאפשר ריפוי של הדלקת בשן. לאחר מספר שבועות בהן השן החלימה הרופא יוכל לחליף את הסתימה הזמנית בקבועה ולהניח כתר על השן.